Efter en tids regelbunden löparträning brukar de flesta människor börja uppleva de många fördelarna som springandet innebär. Det första många talar om är den där kicken som känns så underbar och som nästan ger en euforisk känsla. Andra saker som löpningen ger är en bättre allmänkondition, en slankare kropp och en styrka du kanske inte upplevt förut.

Förutom alla fördelar som löpningen innebär har den dock också med sig några ovälkomna surpriser för vissa personer. Till de vanligaste hör krämpor som löparknä och kramper, och till de otrevligaste problem med magen. Så kallad löparmage drabbar majoriteten vid något tillfälle och brukar yttra sig i plötslig diarré, gaser och till och med kräkningar under eller efter träningspasset. Som tur är brukar problemet i de flesta fallen inte vara så länge, och det finns metoder att undvika det, exempelvis genom att skaffa en bra toalettstol och att se över kosten du äter innan träningen. Läs vidare för några bra tips och råd.

Skaffa bra rutiner

Anledningen till att just magen och tarmarna kan ta stryk när du springer är att blodet och syret i din kropp riktas åt dina ben och muskler istället för matsmältningssystemet, och att det därmed får svårare att jobba. Många löpare drabbas en bit in i passet av att de bara måste gå på toa, och ofta gäller det att snabbt hitta ett träd att gömma sig bakom. Efteråt känns det bättre, men samtidigt inte särskilt trevligt att fortsätta springa. Även om problemet inte är farligt kan det vara både besvärande och genant, och något du helst vill slippa uppleva igen.

Det första du bör göra för att komma till bukt med problemet är att inte äta något innan träningen och att låta det gå minst ett par timmar innan du sätter igång. Det låter maten passera magen och du drabbas inte av uppstötningar eller illamående. Försök gärna också att äta näringsrik mat som inte är för tung.

I samband med att du ser över kostrutinerna bör du även försöka skaffa en regelbundenhet i när du går på toaletten, då kroppen ”lär” sig när du ska göra ifrån dig precis som den kan bli van vid att äta eller sova vid vissa tider. Det är viktigt att du trivs i ditt badrum så att du är avslappnad när du är där, och med en snygg toalettstol och lite fina inredningsdetaljer är du redan på god väg. Ett annat tips är också att skaffa en pall till toalettstolen som låter dig sitta med upphöjda knän då det underlättar för de flesta.

Variera träningen

Din kropp mår bra av varierad träning eftersom det ger nya utmaningar och får olika delar av musklerna att arbeta. Som löpare är det viktigt med balans- och core-träning, och genom att stärka musklerna i mellangärdet hjälper du ditt tarmsystem att jobba bättre. Något så enkelt som några situps vid slutet av passet, samt en skön stretching av hela mittpartiet är också fördelaktiga för att undvika framtida kriser när du springer.

Leave a Reply