Att träna och vara fysiskt aktiv är bra för hälsan, men när vädret inte tillåter dig att utföra din vanliga träningsaktivitet kan det vara bättre att ändra träningsform istället för att bli helt stillasittande. Kallt väder kan ibland sätta fysiska hinder för löpare och då kan en promenad passa bättre.

Träna lugnare i kyla

För astmatiker kan det vara tufft att utföra fysiska aktiviteter i kyla, men riktigt kallt väder kan vara besvärligt även för den som inte har astma. Det finns något som kallas köldastma och kan yttra sig i hosta som kan uppstå i samband med att man utövar fysiskt ansträngande aktiviteter i kallt väder. Ju kallare det är, desto större är risken att få köldastma. Det är främst när man blir andfådd och måste andas djupt genom munnen som köldastma kan uppstå. Hostattacker kan då komma både under och en tid efter att man utfört aktiviteten. När det är riktigt kallt ute kan det därför vara bättre att utföra lite lugnare aktiviteter, som en promenad i skogen.

Klä dig rätt för en kall skogspromenad

När man ska gå en promenad i skogen krävs det andra kläder och skor än när man ska ut och jogga. Om du gärna vill undvika att bli stillasittande under kalla vinterdagar när vädret är för kallt för att jogga i, kan du istället skaffa rätt förutsättningar för att kunna ta en härlig skogspromenad. Hos ITAB hittar du allt du behöver för att lyckas med skogspromenaden. De har bra vandringsskor, jackor och tillbehör för att klara av en ordentlig skogsvandring i kallt väder. Därmed slipper du att känna dig instängd när vädret är för kallt för att ta en löprunda. Kanske kan skogsvandring till och med bli en ny hobby som du kan ägna dig åt under den kalla årstiden och som kan bli ett bra komplement till löpningen resten av året.

Leave a Reply