Enligt Vårdguiden 1177 finns det massor av fördelar med att löpträna. Du kommer bland annat att må fysiskt och psykiskt bättre. Detta gäller framför allt vid regelbunden löpträning, men även enstaka rundor kommer att ge dig en endorfinkick som får dig att må riktigt bra. Löpning har även många fler långsiktiga hälsofördelar. Här kan du läsa mer om fördelarna med löpning.

Du mår psykiskt bättre

Många löptränar för att de mår så bra av det. Att fysisk aktivitet är bra för både kroppen och sinnet är ingen nyhet. Löpträning ger en behaglig känsla som gör att du mår psykiskt bättre. Många kan tycka att det är kämpigt att springa, men de allra flesta njuter av känslan efteråt. Vid regelbunden löpträning kommer du ofta att känna de behagliga effekterna av löpträningen. Under en löptur kan du rensa huvudet och bli av med jobbiga tankar och stress.

Du mår fysiskt bättre

Löpning har en rad olika hälsofördelar. Bland annat minskar blodtrycket, det stärker hjärtat, reglerar blodsockret och minskar risken för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. Dessutom förbränner du många kalorier vilket är hälsosamt så länge du äter ordentligt. Löpningen hjälper dig med andra ord att hålla en stabil och hälsosam vikt. Löpträning bygger också muskler vilket i sin tur ökar förbränningen.

Det är en billig & lättillgänglig sport

Löpning är en sport som är tillgänglig för alla. Du behöver varken någon dyr utrustning eller ett gym-medlemskap. Allt du behöver är ett par bra skor och därefter kan du springa nästan var som helst. Du tar på dig skorna och kan springa i naturen såväl som i sta, det stärker hjärtat, reglerar blodsockret och minskar risken för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. Dessutom förbränner du många kalorier vilket är hälsosamt så länge du äter ordentligt. Löpningen hjälper dig med andra ord att hålla en stabil och hälsosam vikt. Löpträning bygger också muskler vilket i sin tur ökar förbränningen.

Det är en billig & lättillgänglig sport

Löpning är en sport som är tillgänglig för alla. Du behöver varken någon dyr utrustning eller ett gym-medlemskap. Allt du behöver är ett par bra skor och därefter kan du springa nästan var som helst. Du tar på dig skorna och kan springa i naturen såväl som i stadsmiljö. Du kan löpträna i solsken såväl som i regn och snö. När det kommer till löpning är det oftast den mänskliga faktorn, i detta fall brist på motivation, som sätter käppar i hjulen.

Leave a Reply