När du löptränar förbränner du massor av kalorier och därför kan du äta vad som helst, eller? Det stämmer delvis, men inte helt. När du löptränar behöver du äta tillräckligt så att du har energi för att orka springa, men du behöver inte mer energi än vad du gör av med.

Hur mycket bör jag som löpare äta?

För att kroppen ska orka springa långt och för att undvika skador bör du som löpare alltid äta så att du har tillräckligt med energi för att orka träna. Detta gäller framför allt om du springer långpass. Tränar du mycket bör du äta mer än en person som inte tränar. Du bör dock inte frossa i mat bara för att du börjat löpträna eftersom du då riskerar att gå upp i vikt.

Vilka livsmedel bör jag undvika eller äta måttliga mängder av?

Generellt sätt behöver du inte undvika några livsmedel när du tränar löpning, men om du vill uppnå resultat bör du äta en hälsosam kost. Det innebär en balanserad och varierad kost som ger dig tillräckligt med vitaminer, mineraler, protein, kolhydrater och fett. Det är en god idé att följa Livsmedelsverkets rekommendation. Läsk, godis, kakor, bakverk, snacks, alkohol, snabbmat och liknande tillför lite näring och bör därför undvikas eller ätas i mycket måttliga mängder.

Leave a Reply