Det finns en hel del att tänka på under själva loppet för att det ska gå så bra som möjligt. Månaders träning kan vara helt bortkastat om du gör vissa vanliga misstag. Här kan du läsa mer om hur du springer ditt bästa lopp.

Starta långsamt

Många gör misstaget att starta för snabbt. Det är lätt att ryckas med alla löpare som vill spurta i början. Om du istället startar lugnt i ditt planerade tempo är chansen betydligt större att du kommer komma i mål inom din planerade tidsram.

Disponera rätt

De flesta springer första halvan av loppet för snabbt och får det riktigt kämpigt under andra halvan. Därför är det viktigt att du disponerar loppet rätt och håller ett jämnt tempo under hela distansen. Allra helst ska du springa snabbare under den andra halvan, en negativ split som det ofta kallas.

Drick under loppet

Om du ska springa ett långt lopp är det viktigt att börja dricka i god tid, gärna innan du ens känner dig törstig. När du känner dig törstig under loppet är det oftast redan försent eftersom kroppen redan är uttorkad.

Ha roligt

Sist men inte minst ska du se till att njuta av loppet och publiken samt ha roligt!

som det ofta kallas.

Drick under loppet

Om du ska springa ett långt lopp är det viktigt att börja dricka i god tid, gärna innan du ens känner dig törstig. När du känner dig törstig under loppet är det oftast redan försent eftersom kroppen redan är uttorkad.

Ha roligt

Sist men inte minst ska du se till att njuta av loppet och publiken samt ha roligt!

Leave a Reply